MAKSUD JAHILIAH
PERKATAAN ARAB, JAHALA YANG BERMAKSUD JAHIL
TIDAK MEMPUNYAI ILMU PENGETAHUAN
TIDAK MENGETAHUI
JANGKA MASA ZAMAN JAHILIAH
BERMULA SELEPAS RUNTUHNYA EMPANGAN MAARIB DI SABAK
SEHINGGA TURUNNYA WAHYU ALLAH KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W
SEBAB-SEBAB DIGELAR MASYARAKAT JAHILIAH
TIDAK MENYEMBAH ALLAH
TIDAK MENGIKUT AJARAN NABI
MENYEMBAH BERHALA
TIDAK MEMPUNYAI ILMU PENGETAHUAN
AKHLAK MEREKA RENDAH
KEHIDUPAN MEREKA KUCAR-KACIR
MELAKUKAN AMALAN ANIMISME
TIDAK MENERIMA KEBENARAN
BUKTI MASYARAKAT JAHILIAH MEMPUNYAI AKHLAK BURUK
MENJALANKAN PERNIAGAAN BERASASKAN RIBA / PENINDASAN
MEROMPAK / MERAMPAS BARANGAN DARIPADA KAFILAH MERUPAKAN PUNCA PENDAPATAN
MENANAM BAYI PEREMPUAN HIDUP-HIDUP
MINUM ARAK, BERJUDI, BERZINA
TIADA PERATURAN DALAM PERKAHWINAN
MEMPUNYAI SEMANGAT ASSABIYAH
SUKA BERPERANG
CIRI-CIRI MASYARAKAT JAHILIAH DARI ASPEK SOSIAL
MELAKUKAN PERBUATAN TIDAK BERMORAL SEPERTI BERJUDI/MINUM ARAK/BERZINA
KEDUDUKAN WANITA DIPANDANG RENDAH
WANITA TIDAK DAPAT MEWARISI HARTA PUSAKA
LELAKI BOLEH BERKAHWIN DENGAN BEBERAPA WANITA SEKALI GUS
MENANAM BAYI PEREMPUAN HIDUP-HIDUP
MENGANGGAP LELAKI MINUM ARAK HINGGA MABUK IALAH LELAKI SEMPURNA
CIRI-CIRI MASYARAKAT JAHILIAH DARI ASPEK EKONOMI
MENJALANKAN AKTIVITI PERNIAGAAN
MELAKUKAN RIBA
MEROMPAK BARANGAN PIHAK LAIN
GOLONGAN KAYA MENINDAS GOLONGAN MISKIN
PEDAGANG LEBIH MEMENTINGKAN KEUNTUNGAN SEMATA-MATA
MENJUAL BERHALA
CIRI-CIRI MASYARAKAT JAHILIAH DARI ASPEK AGAMA
MENYEMBAH BERHALA
MEMPERCAYAI ANIMISME (MEMUJA ALAM SPT POKOK)
MENGANUT AGAMA HANIF (AGAMA NABI IBRAHIM)
MENGANUT AGAMA SAMAWI (YAHUDI DAN KRISTIAN)
KEPERCAYAAN MENILIK NASIB
MEMPERCAYAI ROH ORANG MATI MENJADI BURUNG
CIRI-CIRI MASYARAKAT JAHILIAH DARI ASPEK POLITIK
MENGAMALKAN SISTEM KABILAH
KETUA KABILAH DIGELAR SYEIKH
CARA HIDUP BERPUAK-PUAK DAN BERKELOMPOK
MUNCUL SEMANGAT ASSABIAH AMAL TEBAL
SERING BERLAKU PEPERANGAN ATAS SEBAB YANG KECIL
CIRI-CIRI KEHIDUPAN BERKABILAH DALAM MASYARAKAT ARAB JAHILIAH
CARA HIDUP BERPUAK-PUAK
AHLI KABILAH TERDIRI DARIPADA SUKU YANG SAMA
SETIAP KABILAH MEMPUNYAI PERATURAN TERSENDIRI
SETIAP KABILAH DIKETUAI OLEH SEORANG SYEIKH
AHLI KABILAH SANGAT TAKSUB TERHADAP KABILAH MASING-MASING
SANGGUP MENUNTUT BELA DEMI MEMPERTAHANKAN MARUAH KABILAH MEREKA
PEPERANGAN ANTARA KABILAH SERING BERLAKU ATAS SEBAB YANG KECIL
SYARAT MENJADI KETUA KABILAH
BAKAL SYEIKH MESTI DISUKAI OLEH AHLI KABILAH
MENDAPAT PERSETUJUAN RAMAI
BERFIKIRAN MATANG
GAGAH DAN BERANI
PANDAI BERPIDATO
MAKSUD SEMANGAT ASSABIYAH
SEMANGAT KESUKUAN YANG MELAMPAU
SALING BERMUSUHAN ANTARA SATU SAMA LAIN
AMALAN SISTEM KABILAH TIDAK SESUAI DIAMALKAN PADA ZAMAN INI
KEMUNCULAN SEMANGAT ASSABIAH ATAU KESUKUAN YANG MELAMPAU
SETIAP PUAK TINGGAL DALAM KELOMPOK MASING-MASING
SETIAP PUAK TERIKAT KEPADA PERATURAN KABILAH MASING-MASING
SETIAP AHLI KABILAH SANGAT TAKSUB TERHADAP KABILAH MASING-MASING
MENIMBULKAN SEMANGAT KESUKUAN YANG MENEBAL
SANGGUP MENUNTUT BELA DEMI MEMPERTAHANKAN MARUAH DIRI DAN KABILAH
PUNCA SENGKETA MENYEBABKAN HIDUP KUCAR-KACIR DAN TIDAK AMAN
PEPERANGAN ANTARA KABILAH SERING BERLAKU ATAS SEBAB YANG KECIL
PERPADUAN TIDAK AKAN DICAPAI
RAKYAT HIDUP DALAM KETAKUTAN
IMEJ NEGARA AKAN TERCEMAR
RIWAYAT HIDUP NABI MUHAMMAD S.A.W SEBELUM DILANTIK MENJADI RASUL
BERASAL DARI KETURUNAN PEMIMPIN MAKKAH TERKENAL
BAPA BAGINDA IALAH ABDULLAH BIN ABDUL MUTALIB
IBU BAGINDA IALAH AMINAH BINTI WAHAB
LAHIR PADA TAHUN GAJAH
DISERAHKAN KEPADA HALIMATUS SA’DIYAH UNTUK DIPELIHARA DAN DISUSUI
MENJADI YATIM PIATU SEJAK BERUMUR ENAM TAHUN
KETIKA ENAM TAHUN DIPELIHARA OLEH DATUK (ABDUL MUTTALIB)
SETELAH DATUK MENINGGAL, DIPELIHARA OLEH BAPA SAUDARA (ABU TALIB)
PERNAH MENGEMBALA KAMBING KEPUNYAAN BAPA SAUDARA BAGINDA
MENGIKUTI ROMBONGAN PERNIAGAAN BAPA SAUDARA KE SYAM
KERASULAN BAGINDA DIRAMALKAN OLEH PENDETA NASRANI BERNAMA BUHAIRA
GIAT BERNIAGA SECARA BERSEORANGAN DAN BERKONGSI BERSAMA TEMANNYA
PERNAH MENGURUSKAN PERNIAGAAN KHADIJAH
KHADIJAH MEMBERI MODAL BESAR KEPADA BAGINDA KERANA SIFAT AMANAH DAN KEBOLEHAN MENJALANKAN PERNIAGAAN
MENDAPAT KEUNTUNGAN BESAR DALAM PERNIAGAAN
BAGINDA BERKAHWIN DENGAN KHADIJAH KETIKA BERUSIA 25 TAHUN
MENYELESAIKAN PERBALAHAN PERLETAKAN SEMULA HAJAR ASWAD KE TEMPAT ASALNYA
PENGLIBATAN NABI DALAM PERNIAGAAN
BAGINDA PERNAH MENJALANKAN PERNIAGAAN SECARA PERSEORANGAN DAN BERKONGSI
PERNAH MENGIKUTI ROMBONGAN PERNIAGAAN BAPA SAUDARA BAGINDA, ABU TALIB KE SYAM
BERKEBOLEHAN MENJALANKAN PERNIAGAAN KHADIJAH
MEMPEROLEH KEUNTUNGAN YANG BERLIPAT GANDA
CARA BERNIAGA ADALAH DENGAN MENUNJUKKAN SIFAT JUJUR DAN MEMBERIKAN LAYANAN YANG SEWAJARNYA KEPADA PELANGGAN
SIFAT TERPUJI NABI MUHAMMAD S.A.W
SIDDIQ [BERCAKAP BENAR]
TABLIQ [MENYAMPAIKAN]
AMANAH [DIPERCAYAI]
FATANAH [BIJAKSANA]
PENJELASAN SIFAT-SIFAT TERPUJI NABI
MEMPUNYAI EMPAT SIFAT TERPUJI
BENAR, DIPERCAYAI,BIJAKSANA, MENYAMPAIKAN
DIGELAR AL-AMIN KERANA DIPERCAYAI DAN TIDAK PERNAH BERBOHONG
AMANAH TERHADAP TANGGUNGJAWAB YANG DIBERIKAN
CONTOHNYA MENGENDALIKAN PERNIAGAAN SITI KHADIJAH
MEMPUNYAI SIFAT KEPIMPINAN
CONTOHNYA MENYELESAIKAN PERISTIWA HAJARUL ASWAD
KETUA KELUARGA YANG BOLEH DICONTOHI
CONTOHNYA MEMBANTU ISTERI MEMASAK, MELAYAN ANAK
SIKAP MERENDAH DIRI
SUKA BERGAUL DENGAN SEMUA ORANG
MENGAMALKAN CARA HIDUP YANG SEDERHANA
SABAR DAN TABAH DALAM PEKERJAAN
SENTIASA BERSERAH SEPENUH JIWA DAN RAGA KEPADA ALLAH S.W.T
BERSIFAT PENYAYANG KEPADA KANAK-KANAK DAN ORANG TUA
SUKA BERTAHANNUTH (MENGASINGKAN DIRI UNTUK BERIBADAT)
MENUNJUKKAN SIFAT PEMAAF
CONTOHNYA MEMAAFKAN ARAB QURAISY YANG MENYERAH DIRI SEMASA PEMBUKAAN SEMULA KOTA MAKKAH
SEBAB NABI BERTAHANNUTH DI GUA HIRAH
MEMIKIRKAN MASALAH KAUM BAGINDA
SERING MEMIKIRKAN KEHIDUPAN MASYARAKAT YANG TIDAK BERMORAL
MENCARI JALAN UNTUK MENGUBAH NILAI YANG DIPEGANG OLEH MASYARAKAT JAHILIAH
MENGASINGKAN DIRI UNTUK BERIBADAT KEPADA ALLAH
TEMPAT BERIBADAT YANG SUNYI DAN TENANG
MENYERAH DIRI KEPADA ALLAH DENGAN SEPENUH JIWA RAGA
TEMPAT ALLAH MENURUNKAN WAHYU YANG PERTAMA KEPADA BAGINDA
KEPENTINGAN AMALAN MEMBACA DALAM ISLAM BERDASARKAN WAHYU PERTAMA
MENDAPAT ILMU PENGETAHUAN
KAJIAN DAPAT DILAKUKAN TERHADAP SESUATU PERKARA
BANGSA BERILMU DAPAT MENCAPAI KEJAYAAN YANG CEMERLANG DALAM PELBAGAI BIDANG
ILMU YANG DITUNTUT MESTILAH DAPAT MEMBINA MASYARAKAT
KEPENTINGAN WAHYU KEDUA SURAH AL-MUDDASIR
MERUPAKAN PENGISYTIHARAN NABI MUHAMMAD SEBAGAI RASULULLAH
MEWAJIBKAN BAGINDA MENYAMPAIKAN AJARAN ISLAM KEPADA SELURUH MANUSIA
DIANGGAP SEBAGAI RAHMAT KEPADA SELURUH ALAM
No comments:
Post a Comment