BUKTI KEMUNCULAN KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA
SUMBER DARI CHINA
KEWUJUDAN FUNAN PADA PERTENGAHAN ABAD KETIGA MASIHI
DATA ARKEOLOGI TENTANG KEWUJUDAN FUNAN
KEWUJUDAN HUBUNGAN DIPLOMATIK DENGAN CHINA DAN KEBUDAYAAN DENGAN INDIA
HUBUNGAN PERDAGANGAN DENGAN ROM
CIRI-CIRI KERAJAAN AGRARIA
KEGIATAN EKONOMI BERASASKAN PERTANIAN, PENTERNAKAN
MEMUNGUT HASIL HUTAN DAN SUNGAI
TANAMAN UTAMA PADI SAWAH
LOKASI DI LEMBAH SUNGAI DAN PEDALAMAN
MAJU DALAM SISTEM PENGAIRAN
LEBIHAN HASIL DIBEKALKAN KEPADA MARITIM
KEGIATAN EKONOMI MASYARAKAT AGRARIA
MENGUSAHAKAN PADI SAWAH DI LEMBAH SUNGAI
MENANAM PADI HUMA DI TANAH TINGGI/ BUKIT
MENANAM TANAMAN SAMPINGAN
JAGUNG / PISANG / KELEDEK
MENGHASILKAN REMPAH SEPERTI CENGKIH / LADA HITAM
MENGUMPUL HASIL HUTAN SEPERTI GAHARU / KAPUR BARUS
MENANGKAP IKAN DI SAWAH / PAYA / SUNGAI
MENTERNAK BINATANG SEPERTI LEMBU / KAMBING / AYAM
KEPENTINGAN TASIK TONLE SAP
MEMBEKALKAN SUMBER AIR MINUMAN
MEMBENTUK KAWASAN PERTANIAN YANG LUAS
TANAH SUBUR HASIL MENDAPAN LUMPUR
MEMBEKAL SUMBER PROTEIN SEPERTI IKAN
AIR DIALIRKAN KE SAWAH MELALUI SISTEM PENGAIRAN
SUMBER AIR DAPAT MENAMPUNG KEPERLUAN PENANAMAN PADI
CIRI-CIRI KERAJAAN MARITIM DI ASIA TENGGARA
KEGIATAN EKONOMI BERASASKAN PERDAGANGAN / KELAUTAN
LOKASI DI PERSISIRAN PANTAI,LEMBAH SUNGAI DAN KEPULAUAN
TERDAPAT PELABUHAN PEMBEKAL YANG BERKEMBANG MENJADI PELABUHAN KERAJAAN
MENJADI PELABUHAN ENTERPOT APABILA MENJALIN HUBUNGAN DAGANGAN LUAR DAN ORANG LAUT
MENGGUNA LEBIH SATU BAHASA / BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA PERANTARAAN
MAMPU MEMBUAT PERAHU DAN KAPAL LAYAR
MAHIR BELAYAR BERPANDUKAN BINTANG DI LANGIT
FAKTOR SRIVIJAYA MENJADI KUASA MARITIM YANG KUAT PADA ABAD KE -7 DAN KE -13
MEMILIKI TENTERA LAUT YANG BESAR
MENGAWAL PERDAGANGAN DI SELAT MELAKA / MENGAWAL KESELAMATAN KERAJAAN
MEMPUNYAI PELABUHAN YANG BAIK / KEDUDUKAN YANG STRATEGIK
MEMPUNYAI KEMUDAHAN DI PELABUHAN
MENJADI TEMPAT PERSINGGAHAN KAPAL BERDAGANG DI ANTARA CHINA DAN INDIA
MAMPU MENGHASILKAN KAPAL BESAR
FAKTOR PERKEMBANGAN KEDAH TUA SEBAGAI PUSAT PERDAGANGAN DI ASIA TENGGARALOKASI TERLETAK DI LEMBAH BUJANG
BERPERANAN SEBAGAI PELABUHAN ENTREPOT
DIKUNJUNGI PEDAGANG CHINA DAN TIMUR TENGAH
GUNUNG JERAI MENJADI PANDUAN KAPAL DAGANG KE PELABUHAN
KEDUDUKANNYA STRATEGIK DI SELAT MELAKA / TERLINDUNG DARIPADA TIUPAN ANGIN MONSUN
KEMUDAHAN MENYIMPAN BARANG DAN MEMBAIKI KAPAL
MEMPEROLEHI BARANGAN DAGANGAN DARIPADA LUAR – SUTERA/TEMBIKAR/MANIK
SALING PERGANTUNGAN ANTARA KERAJAAN MARITIM DAN KERAJAAN AGRARIA
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN TENAGA KERJA KEPADA KERAJAAN MARITIM
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN BERAS KEPADA KERAJAAN MARITIM
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN KAYU KEPADA KERAJAAN MARITIM
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN BAHAN MENTAH KEPADA KERAJAAN AGRARIA
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN BINATANG KENDERAAN KEPADA KERAJAAN MARITIM
KERAJAAN MARITIM MEMBEKALKAN BARANG MEWAH KEPADA KERAJAAN AGRARIA
KERAJAAN MARITIM MEMASARKAN BARANGAN KERAJAAN AGRARIA
PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA
PENGGUNAAN GELARAN RAJA
BRAHMIN MENJADI PENASIHAT RAJA DALAM SOAL AGAMA
RAJA DIANGGAP BAYANGAN TUHAN (DEWARAJA)
RAJA BERKUASA MUTLAK
PERINTAH RAJA ADALAH UNDANG-UNDANG
RAJA DIPERCAYAI MEMILIKI KESAKTIAN
RAJA MEWUJUDKAN PELBAGAI ADAT ISTIADAT SEPERTI PERTABALAN
MENDIRIKAN KOMPLEKS KOTA MELAMBANGKAN KONSEP ALAM SEMESTA/ORDE KOSMOS
RAJA DIBANTU OLEH GOLONGAN PEMBESAR
SISTEM PENTADBIRAN KERAJAAN SRIVIJAYA
SISTEM PENTADBIRAN BERAJA
DI PERINGKAT PUSAT RAJA DIBANTU OLEH EMPAT KUMPULAN ANAK RAJA
HANYA PUTERA SULUNG MENJADI PENGGANTI RAJA
DI BAWAH ANAK RAJA TERDAPAT SENAPATI
SENAPATI DIBANTU OLEH PEGAWAI LAIN SEPERTI HAKIM DAN TEMENGGUNG
KEPENTINGAN CANDI / MONUMEN KEPADA KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARAMONUMEN KEAGAMAAN AGAMA HINDU DAN BUDDHA
BERPERANAN SEBAGAI RUMAH IBADAT
TEMPAT MENYIMPAN ABU JENAZAH RAJA / KELUARGA
TEMPAT MENYIMPAN PATUNG DEWA UTAMA
LAMBANG KEAGUNGAN BAGI SEORANG PEMERINTAH
LAMBANG KEHEBATAN SENI BINA
MELAMBANGKAN ORDE KOSMOS / KONSEP ALAM SEMESTA
CIRI-CIRI BINAAN CANDI ANGKOR WAT
DIBINA UNTUK AGAMA HINDU DI KEMBOJA
TERDAPAT UKIRAN EPIK RAMAYANA DAN MAHABHRATA
MELAMBANGKAN ORDE KOSMOS
BERBENTUK EMPAT SEGI
BAHAGIAN TENGAH TEMPAT PEMUJAAN DENGAN TERES BERTINGKAT EMPAT
CIRI-CIRI BINAAN CANDI BOROBUDURDIBINA UNTUK AGAMA BUDDHA
TERDIRI DARIPADA TIGA TINGKAT – MELAMBANGKAN TIGA TAHAP KEHIDUPAN IAITU SILA, SAMADHI DAN PANNA
SETIAP TINGKAT MEMPUNYAI PATUNG BUDDHA / STUPA
TERDAPAT LUKISAN CERITA KEHIDUPAN GAUTAMA BUDDHA
BAHAGIAN PALING ATAS MELAMBANGKAN TAHAP NIRWANA IAITU TAHAP MANUSIA MEMBEBASKAN DIRI DARIPADA NAFSU
KEPENTINGAN BAHASA SANSKRIT PADA ZAMAN KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA
MENINGKATKAN PENCAPAIAN INTELEK MASYARAKAT
SEBAGAI BAHASA ILMU
MENJADI BAHASA KOMUNIKASI KERAJAAN AWAL
MEREKOD MAKLUMAT TENTANG AGAMA / RAJA / PEMERINTAHAN DAN UNDANG-UNDANG
MENJELASKAN TENTANG KETURUNAN RAJA
MEMPERKAYA BAHASA MELAYU
MENGANDUNGI ARAHAN RAJA KEPADA RAKYAT
PENGARUH HINDU-BUDDHA DALAM BIDANG KESUSASTERAAN PADA ZAMAN AWAL KERAJAAN DI ASIA TENGGARA
BAHASA SANSKRIT BERKEMBANG SEBAGAI BAHASA ILMU DAN KOMUNIKASI KERAJAAN AWAL
EPIK RAMAYANA DAN MAHABRATA MENYUMBANG KEPADA UNSUR MITOS DALAM KESUSASTERAAN
LAHIRNYA PUISI DAN PROSA JAWA SEPERTI SUTASOMA DAN ARJUNWIWAHA
DARIPADA MAHABHARATA LAHIRNYA HIKAYAT PENDAWA LIMA
DARIPADA RAMAYANA LAHIRNYA HIKAYAT SERI RAMA
Terima kasih sangat cikgu. Amat membantu saya.
ReplyDelete