UNTUK DIKONGSI RASA



























Tuesday, April 5, 2011

SEJARAH TING.4 @BAB 3

BUKTI KEMUNCULAN KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA

SUMBER DARI CHINA
KEWUJUDAN FUNAN PADA PERTENGAHAN ABAD KETIGA MASIHI
DATA ARKEOLOGI TENTANG KEWUJUDAN FUNAN
KEWUJUDAN HUBUNGAN DIPLOMATIK DENGAN CHINA DAN KEBUDAYAAN DENGAN INDIA
HUBUNGAN PERDAGANGAN DENGAN ROM

CIRI-CIRI KERAJAAN AGRARIA

KEGIATAN EKONOMI BERASASKAN PERTANIAN, PENTERNAKAN
MEMUNGUT HASIL HUTAN DAN SUNGAI
TANAMAN UTAMA PADI SAWAH
LOKASI DI LEMBAH SUNGAI DAN PEDALAMAN
MAJU DALAM SISTEM PENGAIRAN
LEBIHAN HASIL DIBEKALKAN KEPADA MARITIM

KEGIATAN EKONOMI MASYARAKAT AGRARIA

MENGUSAHAKAN PADI SAWAH DI LEMBAH SUNGAI
MENANAM PADI HUMA DI TANAH TINGGI/ BUKIT
MENANAM TANAMAN SAMPINGAN
JAGUNG / PISANG / KELEDEK
MENGHASILKAN REMPAH SEPERTI CENGKIH / LADA HITAM
MENGUMPUL HASIL HUTAN SEPERTI GAHARU / KAPUR BARUS
MENANGKAP IKAN DI SAWAH / PAYA / SUNGAI
MENTERNAK BINATANG SEPERTI LEMBU / KAMBING / AYAM

KEPENTINGAN TASIK TONLE SAP

MEMBEKALKAN SUMBER AIR MINUMAN
MEMBENTUK KAWASAN PERTANIAN YANG LUAS
TANAH SUBUR HASIL MENDAPAN LUMPUR
MEMBEKAL SUMBER PROTEIN SEPERTI IKAN
AIR DIALIRKAN KE SAWAH MELALUI SISTEM PENGAIRAN
SUMBER AIR DAPAT MENAMPUNG KEPERLUAN PENANAMAN PADI

CIRI-CIRI KERAJAAN MARITIM DI ASIA TENGGARA

KEGIATAN EKONOMI BERASASKAN PERDAGANGAN / KELAUTAN
LOKASI DI PERSISIRAN PANTAI,LEMBAH SUNGAI DAN KEPULAUAN
TERDAPAT PELABUHAN PEMBEKAL YANG BERKEMBANG MENJADI PELABUHAN KERAJAAN
MENJADI PELABUHAN ENTERPOT APABILA MENJALIN HUBUNGAN DAGANGAN LUAR DAN ORANG LAUT
MENGGUNA LEBIH SATU BAHASA / BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA PERANTARAAN
MAMPU MEMBUAT PERAHU DAN KAPAL LAYAR
MAHIR BELAYAR BERPANDUKAN BINTANG DI LANGIT

FAKTOR SRIVIJAYA MENJADI KUASA MARITIM YANG KUAT PADA ABAD KE -7 DAN KE -13
MEMILIKI TENTERA LAUT YANG BESAR
MENGAWAL PERDAGANGAN DI SELAT MELAKA / MENGAWAL KESELAMATAN KERAJAAN
MEMPUNYAI PELABUHAN YANG BAIK / KEDUDUKAN YANG STRATEGIK
MEMPUNYAI KEMUDAHAN DI PELABUHAN
MENJADI TEMPAT PERSINGGAHAN KAPAL BERDAGANG DI ANTARA CHINA DAN INDIA
MAMPU MENGHASILKAN KAPAL BESAR

FAKTOR PERKEMBANGAN KEDAH TUA SEBAGAI PUSAT PERDAGANGAN DI ASIA TENGGARALOKASI TERLETAK DI LEMBAH BUJANG
BERPERANAN SEBAGAI PELABUHAN ENTREPOT
DIKUNJUNGI PEDAGANG CHINA DAN TIMUR TENGAH
GUNUNG JERAI MENJADI PANDUAN KAPAL DAGANG KE PELABUHAN
KEDUDUKANNYA STRATEGIK DI SELAT MELAKA / TERLINDUNG DARIPADA TIUPAN ANGIN MONSUN
KEMUDAHAN MENYIMPAN BARANG DAN MEMBAIKI KAPAL
MEMPEROLEHI BARANGAN DAGANGAN DARIPADA LUAR – SUTERA/TEMBIKAR/MANIK

SALING PERGANTUNGAN ANTARA KERAJAAN MARITIM DAN KERAJAAN AGRARIA

KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN TENAGA KERJA KEPADA KERAJAAN MARITIM
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN BERAS KEPADA KERAJAAN MARITIM
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN KAYU KEPADA KERAJAAN MARITIM
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN BAHAN MENTAH KEPADA KERAJAAN AGRARIA
KERAJAAN AGRARIA MEMBEKALKAN BINATANG KENDERAAN KEPADA KERAJAAN MARITIM
KERAJAAN MARITIM MEMBEKALKAN BARANG MEWAH KEPADA KERAJAAN AGRARIA
KERAJAAN MARITIM MEMASARKAN BARANGAN KERAJAAN AGRARIA

PENGARUH HINDU BUDDHA DALAM SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA

PENGGUNAAN GELARAN RAJA
BRAHMIN MENJADI PENASIHAT RAJA DALAM SOAL AGAMA
RAJA DIANGGAP BAYANGAN TUHAN (DEWARAJA)
RAJA BERKUASA MUTLAK
PERINTAH RAJA ADALAH UNDANG-UNDANG
RAJA DIPERCAYAI MEMILIKI KESAKTIAN
RAJA MEWUJUDKAN PELBAGAI ADAT ISTIADAT SEPERTI PERTABALAN
MENDIRIKAN KOMPLEKS KOTA MELAMBANGKAN KONSEP ALAM SEMESTA/ORDE KOSMOS
RAJA DIBANTU OLEH GOLONGAN PEMBESAR

SISTEM PENTADBIRAN KERAJAAN SRIVIJAYA

SISTEM PENTADBIRAN BERAJA
DI PERINGKAT PUSAT RAJA DIBANTU OLEH EMPAT KUMPULAN ANAK RAJA
HANYA PUTERA SULUNG MENJADI PENGGANTI RAJA
DI BAWAH ANAK RAJA TERDAPAT SENAPATI
SENAPATI DIBANTU OLEH PEGAWAI LAIN SEPERTI HAKIM DAN TEMENGGUNG

KEPENTINGAN CANDI / MONUMEN KEPADA KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARAMONUMEN KEAGAMAAN AGAMA HINDU DAN BUDDHA
BERPERANAN SEBAGAI RUMAH IBADAT
TEMPAT MENYIMPAN ABU JENAZAH RAJA / KELUARGA
TEMPAT MENYIMPAN PATUNG DEWA UTAMA
LAMBANG KEAGUNGAN BAGI SEORANG PEMERINTAH
LAMBANG KEHEBATAN SENI BINA
MELAMBANGKAN ORDE KOSMOS / KONSEP ALAM SEMESTA

CIRI-CIRI BINAAN CANDI ANGKOR WAT
DIBINA UNTUK AGAMA HINDU DI KEMBOJA
TERDAPAT UKIRAN EPIK RAMAYANA DAN MAHABHRATA
MELAMBANGKAN ORDE KOSMOS
BERBENTUK EMPAT SEGI
BAHAGIAN TENGAH TEMPAT PEMUJAAN DENGAN TERES BERTINGKAT EMPAT

CIRI-CIRI BINAAN CANDI BOROBUDURDIBINA UNTUK AGAMA BUDDHA
TERDIRI DARIPADA TIGA TINGKAT – MELAMBANGKAN TIGA TAHAP KEHIDUPAN IAITU SILA, SAMADHI DAN PANNA
SETIAP TINGKAT MEMPUNYAI PATUNG BUDDHA / STUPA
TERDAPAT LUKISAN CERITA KEHIDUPAN GAUTAMA BUDDHA
BAHAGIAN PALING ATAS MELAMBANGKAN TAHAP NIRWANA IAITU TAHAP MANUSIA MEMBEBASKAN DIRI DARIPADA NAFSU

KEPENTINGAN BAHASA SANSKRIT PADA ZAMAN KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA

MENINGKATKAN PENCAPAIAN INTELEK MASYARAKAT
SEBAGAI BAHASA ILMU
MENJADI BAHASA KOMUNIKASI KERAJAAN AWAL
MEREKOD MAKLUMAT TENTANG AGAMA / RAJA / PEMERINTAHAN DAN UNDANG-UNDANG
MENJELASKAN TENTANG KETURUNAN RAJA
MEMPERKAYA BAHASA MELAYU
MENGANDUNGI ARAHAN RAJA KEPADA RAKYAT

PENGARUH HINDU-BUDDHA DALAM BIDANG KESUSASTERAAN PADA ZAMAN AWAL KERAJAAN DI ASIA TENGGARA

BAHASA SANSKRIT BERKEMBANG SEBAGAI BAHASA ILMU DAN KOMUNIKASI KERAJAAN AWAL
EPIK RAMAYANA DAN MAHABRATA MENYUMBANG KEPADA UNSUR MITOS DALAM KESUSASTERAAN
LAHIRNYA PUISI DAN PROSA JAWA SEPERTI SUTASOMA DAN ARJUNWIWAHA
DARIPADA MAHABHARATA LAHIRNYA HIKAYAT PENDAWA LIMA
DARIPADA RAMAYANA LAHIRNYA HIKAYAT SERI RAMA

No comments:

Post a Comment